Wednesday, January 19, 2011

kisah pensil dan pemadam

salam and halu3...disebabkan esok cuti thaipusam.so,aku mempunyai masa terluang..and aku ingin luangkan masa tersebut kat blog ni..gpon,dah lama dah bercerita+merapu merapan...okay..kisah kali ni melibatkan kisah sebatang pensil dan pemadam..kenapa??aku baru lepas wat home kira2 subjek managerial economics..aku kalo kira2 memang pakai pensil dan pemadam..so,time dok mengira dan memadam,tercetus la idea nak bercerita..kalo korang teringat la kan..kalo dulu time sekolah rendah kan pernah belajar wat cerpen pasal aku sepasang kasut la...aku sebuah basikal la..macam2 kan..tak ingat and tak pernah taw???okay...tak da masalah..then,aku nak bercerita ni..sila la enjoy ye...

stabilo namaku...aku adalah seketul pemadam..kalo korang pernah tengok tv and iklan promote diriku,pasti korang tahu..badanku hitam dan anjal..kebolehanku memadam dgn bersih..kelebihanku,aku menjadi pilihan yang terkenal di hari peperiksaan...tanpaku,pasti pelajar sukar menjawab soalan MCQ(multi choice question)..yela..mana ada orang yang tak pernah buat kesilapan kan...aku ada seorang teman karib..Shaker namanya..ia sebatang pensil tekan yang sgt terkenal dan mahal berbanding pensil tekan yang lain..aku beruntung mempunyai kawan sepertinya..tanpa Shaker,aku tidak berguna..aku akan tersimpan rapi dalam bekas pensil tuanku..dimana ada Shaker,disitu ada aku..kami sgt rapat..saling memerlukan..setiap kesalahan yang Shaker buat,aku akan betulkan..semakin byk kesalahan shaker buat,semakin kecil diriku...semakin aku lenyap bersama kesalahan2 itu...tapi,jika tiada kesalahan yg shaker buat,aku tidak berguna..hanya tersimpan rapi..biarpun aku akan semakin lenyap jika semakin banyak kesalahan yang shaker buat,tapi ianya menggembirakan sebab aku terasa diriku berguna dan berbakti..sehinggala tiba satu hari,dihari peperiksaan tuan ku...subjek matematik..aku digunakan sekasar-kasarnya..badanku patah dan semakin mengecil dan mengecil...badan ku lenyap menjadi habuk kecil2...tuan ku mengambilku dan membuang ke dalam tong sampah..mungkin aku tidak lagi diperlukan...aku terlalu kecil utk diguna pakai..walaupon aku menjadi begitu disebabkan oleh memadam semua kesalahan yg tertulis olehnya sendiri..tetapi aku bebangga dapat berbakti sehingga ke akhir hayat..walaupon hakikatnya aku masih mahu bersama shaker dan menjadi temannya..akan tetapi,aku perlu menerima hakikat riwayatku sebagai seketul pemadam habis disini...sekian...




aha...amacam???gagaga~~~merapu je kan..dah2,memang gian nak merapu pon..hohoho~~~k la,c u when I cu..da...wslm....

No comments:

Post a Comment