Monday, December 5, 2011

kenapa kita rasa sedih

assalam and halu3...

entry kali takda kaitan ngan aku secara langsung@tidak langsung...TIDAK LANGSUNG okay...just tiba2 terpikir..napa lah kita rasa sedih..coz sedih ni bukan satu perasaan yang kita nak rasa..ke ada yang suka bersedih??are u sure???

o okay..di sebabkan zaman serba cangging manggih ni..aku pon google lah keyword"kenapa kita rasa sedih"(sume nak google..)and aku dapati byk gak blogger yang story pasal statement ni...so,aku ni ketinggalan lahh..idea lapuk suda..but,lain orang,lain pendapat..ye tak?

tapi bagi pendapat aku..mesti ada hikmah disebalik perasaan sedih ni..Allah takkan jadi sesuatu yang sia2..well,bila kita sedih,kita mesti teringatkan Allah kan..mungkin ni salah satu cara Allah supaya kita sedar dan tidak lupa kepada-Nya..bagi orang2 yang bersyukur,golongan ni mesti berpikir setiap kejadian ada hikmahnya..tapi bagi golongan yang 'kurang' bersyukur,mesti golongan ni menyalahkan takdir dan merasa Allah itu kejam..nauzubillah..harap aku tak termasuk dalam golongan tersebut..

actually,bulan disember ni aku banyak terima berita kematian..walaupon tak melibatkan ahli keluarga terdekat,tapi...ntah..aku still rasa sedih dan ada sedikit takut..ye,aku takut dengar berita kematian..ya la,amalan pon rasa2 cam tak berapa cukup..huhuhu~~~kalau aku yang bukan  ahli keluarga ni pon bley terasa sedih..apatah lagi ahli keluarga terdekat keluarga arwah..

hurmm..ntah la..bagi aku,tak salah berasa sedih kalau kita kehilangan seperti kematian..thats normal and it is right to feel sad..tapi yang aku tak paham kalau aku tedengar kawan2 aku yang frust menonggeh,nangis 7hari7malam bila clash..perlu ke?(ok may be aku tak pernah rasa lagi..agak prejudis statement aku 2..k,fine)bagi aku lah..air mata ni sumtg yang valuable..jgnla membazir kat benda2 yang tak sepatutnya...tapi,kalau dengan menangis bley mengurangkan rasa sedih anda,teruskan...may be tu cara terbaik..juz once u already cry,done..tak perlu pikir2 lagi...hurmm..juz my opinion lahh....

o ok lah...btw, la tahzan(jgn bersedih)..http://www.emocutez.compasti ada cara untuk atasi rasa sedih kita tu..apa caranya??setiap orang ada cara tersendiri untuk atasi masalah ni..kalo suka shopping,pergi lah shopping...kalo suka makan,makanlah sampai muntah..buatlah apa saja asalkan tak melampaui batas2...harap anda dapat atasi perasaan sedih tu..apa2 pon,juz ingat,kalau kita sedih macam mana pon,kita ada Yang Maha Mendengar..mintalah pada-Nya...insya allah u'll feel better...

k,wasslam...happy2 slalu keyh :Phttp://www.emocutez.com

No comments:

Post a Comment