Thursday, December 1, 2011

pengalaman first interview

hype!!!assalam suma....

kembali bertemu...

okay,semalam,30november 2011(wednesday),aku p walk in interview kat U aku..means,ada beberapa company yg mai and interview final year student kat U aku ni...aku ni tak penah merasa di interview..so,ni lah peluang ke'berlian'an utk aku...so,sehari sebelumnya,aku pon prepare la resume and up date sijil2 aku yg dah b'kurun aku tak usha..dah siap prepare baik punya 1fail...pagi2 before interview session tu,dengan semangat b'kobar2,aku pon p lab computer buat research pasai company yg aku berminat(bank islam&tv alhijrah)..memang agak bersemangat waja lah aku nak p interview ni sebab this is my first interview ever la katakan..huhuhu~~~

tempat interview tak perlu lah aku mention,hangpa bukannya taw pon..aku pon masuk lah bilik tu...kena tulis nama and tunggu lah turn di panggil..tiba2 ada box drop resume utk company perodua...aku pon juz drop lah resume aku..niat di hati nak dtg interview perodua esoknya..hari ni juz for bank islam n tv alhijrah..tunggu punya tunggu,dr 10pg sampai 12tghari,nama aku tak di panggil2..lama gila bank islam n tv alhijrah interview candidate...sesungguhnya penantian itu 1penyeksaan...lagi lama aku tunggu,lagi nervous..aku control nervous aku ngan main game..huhuhu~~~

tiba2 nama aku dipanggil..."sister nurwahidah muhammad please come in" wakil perodua panggil...aigoo...aku dah la tak wat research apa2 pasal perodua..."punoh doh aku"aku membebel sorang2(dlm ati je la tapi....)aku pon masuk gak la coz dari aku buang masa tunggu bank islam n tv alhijrah..so, g la masuk...mula la sesi temuduaga aku..lebey kurang cam gini lahh...

perodua: please introduce yourself
aku: my name nurwahidah muhammad as states in my resume.u can call me wahidah..my age...i'm from ...what else,u want to know(padahal,aku dah hafal dah script nak jwb kalo dia tanya soalan cam gitu..bley plak aku tak ingat..glabah punya pasal..huhuhu~~~)
perodua: what is your strengh and weakness?
aku: my strengh i'm willing to learn and can work under pressure..
perodua: under pressure,what u mean?
aku: i'm active in society..bla..bla..bla...(sesi mengipas diri sendiri..haha)
perodua: yes,i can see from your certificate..what the most high achievement...
aku: bla..bla..bla..(goreng sakan...)
perodua: your weakness?
aku: i like to procastinate(menangguh wat keja) because i believe that i will achieve my my maximum productivity when i'm pressure..
perodua: okay,what u know about perodua
aku:(mati dah aku....sambil telan air liur..kelat ja rasa..gulp...)hurmmm..frankly speaking,i didn't know much about perodua except perodua involve in car manufacturing..(jujur tak???huhuhu~~~)actually,i didn't do research about your company..because i just drop my resume and didn't expect u will can me for an interview..i thought to be interviewed tomorrow..i'm so sorry(teramat jujur kan...menyesal gila aku)
perodua: o okay..just tell me 5car from us
aku: myvi..erm..nak specific ke myvi baru@lama(tercakap bm plak..adoi!!!)erk!!!opss..i'm sorry..o ok,first,myvi,then kancil..erm..MPV alza..apa lagi eh(nervous punya pasal,terlupa suda..padahal taw ja..viva,kelisa,kenari,kembara..huhuhu~~~)aku tak taw la apa depa pikir
perodua: any sugesstion@opinion about our company?
aku :erm..just a comment..this is my opinion lah..i think,i dont really like the design of the new myvi..perhaps,myvi is my dream car..i think it look quite weird(alamak,apa aku ckp ni..jujur tak kena tempat...huhuhu~~~)
perodua: myvi yg paling terbaru,yg 1.5liter tu ke?
aku: aah...myvi yg lagi best..wo..o...ooo..(nyanyi plak aku kat situ...dang!!!!aku telah buat perkara yg memalukan..yang best,dorang  t'gelak..aku plak hanya mampu tersengih macam kerang busuk..malu weyh..andai dapat ku undurkan masa..takde makna aku nak nyanyi cam tu..blushing!!!huhuhu)
perodua: what make u come into that conclusion(terus dia tanya..tersentap gak aku..sekali lagi penyesalan yg tak sudah..huhuhu~~~)it is because of the design?engine?price?(bertubi-tubi aku kena..tak sempat nak mengelak..kalo mulut dia tu pistol,dah berlubang-lubang badan aku gamaknya...huhuhu~~~)
aku: i dont know..i just love the old design..yeah..may be i didn't like the design..thats all...about the price..engine..is perfect(ceyh..baru nak kipas...hahaha~~~)
perodua: erm..any question to us?
aku: have u do survey on customer satisfaction especially the design of your new myvi(yakin je aku tanya)..and your preparation to face competition  with your competitors?had u done any research and development on your product recently?ada lgi beberapa soklan aku tanya..(ha...amik kaw..kaw2 punya aku tanya..tp aku tak rasa aku nak tanya soalan2 tu..just terlepas ckp...aku kalo nervous memang cam gitu..speed speaking aku 120km/j..adoi!!!huhuhu~~)
perodua: hurm..quit tough your questions..may be u can reserve that question and ask our R&D department..
aku: its okay...i didn't expect u to answer those question..i ask just for the purpose ask..because u ask me to ask question..(slumber je aku..dorang t'gelak lagi..huhuhu~~~)
perodua: ok miss wahidah,if we think u qualified, we'll call u for next stage..but we want to ask whether u willing to travel if we give you the job...
aku: oh of coz...i love to..(agak gelojoh jawapan aku itu..dorang tersenyum lagi..aku pon senyum jelah..wa..malu kesekian kalinya...huhuhu~~~)

p/s:actually ada soalan and jawapan yg aku tak story..just potong mana2 part yg tak sesuai tuh...pengalaman di interview oleh tv alhijrah plak aku tak rasa nak kongsi coz cam hampeh...yg ni lagi memalukan..wa...tersangat-sangat lah malu..kalo aku taw aku mendpat malu sebegitu,tak akan aku p interview tu..menci3!!!btw,past is past..at least,aku akan guna experience ni utk masa depan..tapi serius aku suka ngan perodua..cam best ja..korang pon plese doakan aku lepas utk second stage..mana taw doa korang termakbul..ramai2 doa,lagi termakbul..hehehe~~~tq

kla,adios...wassalam...

No comments:

Post a Comment